23 februari 2010

Att resa i Googles värld

Jag älskar att resa. I sammanlagt 5 år av mitt liv har jag rest, bott och arbetat utomlands i en mängd olika länder. Men det var innan vi fick barn. Numer blir det endast kortare resor på lov ibland och sedan klimatfrågan växt i allvar har det blivit allt svårare att försvara flygresor i rent nöjessyfte. Men intresset för att uppleva andra länder kvarstår. Och suget att resa.

Bortre Asien är den världsdel jag inte rest i än. Har inte ens varit på semester till Thailand. En tanke jag ofta haft är att resa med transibiriska järnvägen till Mongoliet och vidare bortöver. Slippa flyga och samtidigt få uppleva naturens skiftning i ett sakta tempo.

Nu har Goggle lagt ut en film över hela resan från Moskva till Vladivostok som jag tittat på. Vet inte riktigt vad jag ska tycka. Med google kan man resa långt bort till helt nya platser från datorn hemma. Mystiken och spänningen försvinner. Samtidigt som vi istället kan ägna oss åt klimatvänligare närturism.

Inga kommentarer: