17 oktober 2009

Ett genialiskt drag av fredskommittén!

Att Obama får fredspriset har väckt näst intill hånande reaktioner från vissa. Medveten om att det låter som skryt, men jag tippade faktiskt Obama några dagar innan. Jag lade dock till kommentaren att ”men det törs nog inte kommittén”. Nu har de visat att de både törs och har förmåga att tänka strategiskt.

Även om Obama inte åstadkommit något konkret fredsresultat i sitt ämbete så har han bara genom sin person och sitt sätt att förhålla sig åstadkommit den i särklass största avspänningen bland världens länder bland alla jag kan tänka mig.

Obama kan knappast låta bli att åka till Oslo och ta emot priset vid utdelningen den 11 december. Dagen efter är han bjuden på kungamiddag i Stockholm. (Om nu säkerhetspolisen bedömer att det är tillräckligt säkert förståss. Vi har ju både mördade statsminister och mördad utrikesminister på vårt samvete i Stockholm, vilket amerikanarna som bäst sitter och analyserar.)

Men nu kommer det bästa: Om nu Obama kommer att befinna sig i både Oslo och Stockholm, så kan han ju rimligen inte låta bli att komma till klimatmötet i Köpenhamn under första förhandlingsveckans sista dagar. Kunde inte vara bättre tajming!

Och om Obama kommer, vilka andra statschefer väljer då också att komma?
Ett genialiskt drag av Nobels fredskommitté med andra ord!

Nu känner jag hopp igen!

Inga kommentarer: