29 maj 2009

Dags att hoppa etanol och satsa på lyx i baksätet?

Under veckan har debatten om etanol tagit fart igen. Debattören Per Kågesson har gett ut en bok där han riktar hård kritik mot den svenska etanolsatsningen som han kallar oansvarigt slöseri.

Och visst har Kågesson rätt i mycket av det han säger. Det gäller att nyttja våra naturresurser på bästa sätt. När biomassa används för framställning av etanol blir systemverkningsgraden låg. Mellan en tredjedel och hälften av energin går förlorad i framställningsprocessen. Om man istället producerar flis och pellets för uppvärmning och kraftproduktion blir förlusterna mycket små. Att omvandla biomassa till el hellre än etanol ger mer mil per hektar. Forskning från Stanford University visar att bilar som drivs med bioenergi-el går 80 % längre än en etanolbil. Det är även mer resurseffektivt att göra syntetiskt biodiesel av biomassa.

Förutom energieffektivitet handlar det om resurseffektivitet i stort. Den svenska etanolsatsningen kostar staten stora pengar i form av miljöbilspremie, skattesubventioner på bränsle mm utöver kostnaden för utbyggnation av mackar. Istället kunde vi ha satsat på låginblandning av etanol, upp till 5-10 % i alla bränslen, vilket inneburit en betydligt lägre kostnad.

Även om jag instämmer i vikten av att satsa på generella styrmedel, istället för snedstyrande subventioner, så får man inte glömma att den svenska etanolsatsningen sänt viktiga miljösignaler och ökat engagemanget för miljöbilar. Den svenska politiken har satt fart på utvecklingen. Det kommer alltid att finnas kritik mot de miljösatsningar som görs. Men för att komma vidare så måste vi få testa och hoppa i galen tunna av och till. Det viktigaste är att vi hoppar vidare till nästa tunna. Och nu är det nog dags att etanolhoppa!

En av de absolut viktigaste sakerna vi kan göra just nu är att minska motoreffekten i svenska bilar. Vi har Europas mest bränsleslukande fordonspark. En differentierad skatt för olika bilar är ett sätt att lösa det. Då stimulerar vi även fram svenska bilar som möter Kinas efterfrågan.

Bilmarknaden har allt mer ställt om sig till att rätta sig efter Kinesernas önskemål, istället för efter amerikanarna. Här finns den största marknaden. Kineserna efterfrågar bränslesnåla bilar. En annan sak kineserna efterfrågar är bekvämare baksäten. En privatchaufför kostar inte mer i Kina än att många kan ha råd med det. Och då vill man samtidigt kunna arbeta i baksätet. Så SAAB och Volvo: mindre lyxiga motorer och mer lyx i baksätet istället alltså!

Inga kommentarer: