04 november 2009

Onödigt med energi- och miljöpolitik

Har haft en rapport i ”läshögen” en längre tid, men inte kommit ned till den förrän nu.
Skribenterna tillhör klimatskeptikerna. De som inte tror att klimatförändringarna är orsakade av människan. Och därför inte är något att bry sig om.

I Poznan besökte jag deras seminarium, mest av ren nyfikenhet. Sex (!) personer av konferensens 10 000 deltagare hade letat sig dit. 2 satt på podiet och försökte med så övertygande argument som möjligt försöka få oss att förstå att anledningen till att vi alla var där är helt tagen i luften. Tre av åhörarna kunde jag snabbt kategorisera som tillhörande min egen. Nyfikna kritiker. Det intressanta var de två andra. Två damer i sextioårsåldern, prydligt och stramt uppradade. Koncentrerat lyssnande. Ungefär som damer med handväska i knäet. Där för att äntligen få höra från vetenskapen att det hela är ett falsklarm och att de visst kan leva vidare precis som de vant sig. Att allt detta oväsen är helt i onödan. Det var en så talande bild att jag har svårt att glömma den. Tanterna i Poznan.

Nu har jag läst deras rapport. Jag citerar ”Klimatförändringarnas hype (anm orealistiskt uppdrivna förväntningar) har lett till krav på orealistiska effektivitetsstandarder för bilar, byggande av oekonomisk vindkraft och solenergianläggningar, upprättande av storskalig produktion av biodrivmedel, krav på elbolag, dyr el från s k "förnyelsebara' energi-källor, och planer på koldioxidlagring för avsevärda kostnader.

Vi beklagar att många förespråkar i debatten har valt att avstå diskutera vetenskap och nu nästan enbart inriktade på att ifrågasätta vilka motiv "skeptikerna" har.
Vi hoppas kunna bespara världens befolkning från bördan att betala för slöseri, onödig energi- och miljöpolitik.”

Intressant det här att så många anser att vi måste debattera vetenskapen mer än vi gör. Jag trodde vetenskap var just vetenskap och inte något man kan debattera fram. Att energi- och klimatpolitik anses onödigt är häpnadsväckande. Helt oberoende av vad man anser om klimatförändringarna så måste väl ändå även en stendum gammal tant snappat att oljan inte finns i obegränsade mängder och att vi har en viss miljöpåverkan att tänka på??!!.

Jag låter deras egna ord tala för sig själv och avser inte ödsla så mycket mer tid på dessa urtidsmänniskor.

Inga kommentarer: