27 mars 2009

Snåriga flygrutter rätas

Flygtrafiken i Europa beräknas öka med 50 procent fram till 2020. Hur detta ska gå ihop med klimatmålen är för mig en gåta. Oavsett detta så måste dessa transporter självklart effektiviseras så långt möjligt.

De flygrutter som idag gäller för olika sträckor i världen måste ha tillkommit långt innan det moderna flyget tillkommit. Man vill ju gärna tro att flyget tar den kortaste sträckan mellan två punkter. Det finns ju inte precis så många landmärken att runda. Men så har jag lärt mig att det inte är. Ni vet de där tjocka portföljerna som piloterna drar runt på? De innehåller tjocka pärmar med beskrivning av flygrutterna, zick-zack-turer i luftrummet i en obegriplig röra då de passerar flera nationella luftrum. Självklart finns det energibesparingar att göra på detta område!

Av den anledningen välkomnar jag beslutet att EASA nu får ett större ansvar för det europeiska luftrummet. Jag förutsätter att det kommer att leda till kortare flygningar, färre förseningar och minskad bränslekonsumtion. Dagens nationella luftrum slås samman till ett gemensamt område. Det kallas även Clean Sky och beräknas kunna minska energiförbrukningen med 40 %. Utöver detta kan piloterna, precis som bilister, lära sig ekoflygning.

Kritiken mot att effektiviseringen kommer att leda till lägre biljettpriser har jag lite svårt att köpa. Flyget har tidigare visat sig vara mycket prisokänsligt. Och ska det flygas så ska det ske på ett så energieffektivt sätt som möjligt. Dessutom kommer nu flyget in i utsläppshandeln. Inte en dag för tidigt eftersom flyget idag inte betalar några miljöavgifter eller miljöskatter alls.

Inga kommentarer: