Stämningen har intensifierats under eftermiddagen, inte bara för att förhandlingarna nu faktiskt kommit igång igen på allvar. ”Heads” som anlänt har gjort det för att de vill kavla upp armarna och göra omedelbar nytta. De vill ha omedelbar koll på läget och beordrar sina tjänstemän att snabbt samla in en bild av läget. Så runt på Bella Center surrar massor av tjänstemän runt och kräver varandra på INFORMATION. Men vi är i ett läge där INGEN här inne har hela kollen. Hamnade just i en stark ordväxling mellan några europeiska som misslyckats med att få koll på sin baby bunkerbränsle.
Bunkerbränsle har varit en annan het fråga under eftermiddagen och vi vet att det, inte minst för ett par europeiska länder, är en jätteviktig fråga. Så åter igen, nu gäller det att Sverige klarar att hålla ihop EU och stå på klimatets sida.
Till bunkerbränslen räknas både flyg och sjöfart. Tyvärr ser nuvarande texter inte särskilt bra ut. Inga mål, inga årtal och inget förslag på finansiering.
Ett förslag som diskuterades innan Köpenhamn var en global utsläppshandel för flyg och sjöfart och en klimatskatt på marina bränslen. Jag var på ett seminarium med sjöfarten under förra veckan. De krävde marknadsmekanismer istället för regleringar och menade att det finns mycket man kan göra redan nu mot utsläppen. Inget har dock hänt och utsläppen är enorma. Därför är det jätteviktigt att det blir en tydlig del i klimatuppgörelsen. Med nuvarande texter når vi ingenstans.
Om EU ska klara att stå eniga emot detta så krävs både att de håller ihop och att några fler hänger på i motståndet. Schweiz har tryckt på för att få med bunkerbränslen, men Sydafrika och Brasilien håller emot.
Andra intressanta bloggar om klimat, cop15, klimatmöte och Köpenhamnsmötet.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar