03 december 2008

9 kr för samvetet

Sliter du med dåligt klimatsamvete? Eller har problem att få miljöbokslutet att gå ihop? Då kanske klimatkompensering är något för dig. Betala och kör på som förut. Eller finns det en hake?

Är på väg till Poznan. Lika bra att erkänna det direkt. Jag tar flyget till ett klimatmöte! Tåget hade tagit 2 dagar och kostat över 4000 spänn. Det fick istället bli en sardinburk från närmaste lågprisflygplats för några hundralappar. Problemet med det dåliga miljösamvetet löste jag enkelt med ett besök på Atmosfairs webbsida.

Kalkylatorn räknar blixtsnabbt ut min klimatpåverkan och låter mig även betala för att få den kompenserad. Flygresans 540 kg koldioxid motsvarar vad en indier i genomsnitt orsakar på ett helt år. Betalar 130 kr för ett miljöprojekt som minskar utsläppen med lika mycket. Bara att knappa in kontokortets 16 siffror och det dåliga samvetet är borta.

Vill även kompensera mig för bilresan till flyget. Jag hajar till. Visserligen kör jag miljöbil, men 9 kr!? Vet inte om jag ska känna mig lättad över att det krävs så lite uppoffring eller förbannad för att jag i onödan känt att klimatfrågan är oöverstiglig. Trycker in mina siffror en gång till för säkerhets skull. Nu borde alltså världen vara mer koldioxidfri än om jag inte gjort resan. Något känns lurt.

Ska jag sätta detta i system hemma? Lapp på kylskåpet, 2 kr avdrag på månadspengen för hämtning hos kompis? 830 kr i julefrid för årets bilresor? 16 siffror, klick-klick-klick. Vad är haken? Ska ni till solen i vinter? Varannan svensk går med dåligt klimatsamvete enligt en färsk undersökning. Kompensera och fortsätt flyg. Nästan alla charterbolag erbjuder möjligheten, men få nyttjar den.

Företag och organisationer som har problem med att få miljöbokslutet att gå ihop kan ju alltid pytsa in lite i efterhand. Eller helt enkelt köra på som förut och ta kostnaden löpande för klimatkompensation. Då slipper man ju både dyra miljökonsulter och omställningskostnader. Klick-klick-klick. Vad är haken? Sjukdomsinsikten försvinner lätt.

Det blir svårt att övertyga utvecklingsländerna om att de ska inrätta ett koldioxidfritt liv medan vi fortsätter som förut. Bara för att vi har råd. Kostnaden är låg nu för att det finns många åtgärder som är både enkla och effektiva att göra, men mer kommer att krävas. Sanningen är nog att jag både borde minska mina egna utsläpp och betala för att andra ska få utrymme att utvecklas. Det är ju i-länderna som har fyllt atmosfären med koldioxid.

Just detta är själva kärnan i förhandlingarna. Vad är rättvist mot kommande generationer och andra länder? Välkommen till FN:s globala moralkonferens.

Inga kommentarer: