08 december 2008

Sju år i toalettkön

Hade just ett litet snack med chefen för FN:s klimatkonvention ... i toalettkön! Vilken tajming, vi är ju i alla fall elva tusen här.

En garvad journalist hade väl passat på att pressa ur honom något som kunnat kallas för en intervju. Jag nöjde mig med "Hello, how is it going?" Enligt Yvo går det framåt på många fronter. Visst finns det stora frågor att lösa ut, men han upplever att alla på ett sätt som inte varit fallet tidigare, bidrar för att komma vidare i konstruktiv anda.

Precis vad jag ville höra. Nu har formtopp igen. Och det behövs, för vi har bara sju fjuttiga år på oss till dess vi måste vända utsläppen.

Efter 2015 måste utsläppen börja minska kraftigt om vi ska klara oss undan med bara 2 graders temperaturökning. Flera rapporter här pekar på att det kanske behöver gå ändå fortare.

Kom just att tänka på en sak. Förra året upprepades det som ett mantra att "vi har bara åtta år på oss innan utsläppen måste börja minska". Jag har inte hört så många i år tjata om sju år. Måtte det inte bero på att vi gett upp. Bara att man ibland måste stänga av för att orka med.

Kvällen har jag ägnat åt u-landsproblematiken. Återkommer imorgon med jobbiga sanningar.

Oh dessa rubriker som man ska få till på inläggen?

Inga kommentarer: