11 december 2008

Höjdarna har talat

Sitter i ett hav av folk och länder som deltar i öppnandet av högnivåmötet i Poznan. Vi har hört BAN Ki-moon uppmana oss att visa ledarskap. "Klimatet hotar vår framgång och våra liv i framtiden."

Polens president Kaczynski sa att man redan tagit stort ansvar för utsläppsminskningar och att han kände sig säker på att vi kommer att lyckas med uppdraget.

Guyanas president höll ett personligt och välriktat tal. "Jag kom hit med målet att inte upprepa samma misstag som i Kyoto. Då förstod jag inte allvaret i klimatfrågan. Det gör jag nu." Om viljan att lösa klimatfrågan finns, så finns pengarna. Det visar finanskrisen. Han betonade vikten av hindrar avskogning, men avrådde Kyoto-länderna för att räkna in det i CDM. Det kommer att sänka marknaden och tränga undan andra nödvändiga utsläppsminskningar.

Även Tuvalu var som vanligt välriktade i sitt tal och betonade som flera andra att det är oacceptabelt att anpassningsfonden inte får en lösning. "Vår framtid ligger i era händer. Det är vår mänskliga rättighet att få fortsätta som en nation och som ett folk. Det kan vi inte göra på annan plats."

Även Fredrik Reinfeldt var inbjuden talare, som en av få regeringschefer i Poznan. Han lyfte fram betydelsen av marknadsmekanismer och att sätta pris globalt för koldioxid, att målen måste vara ambitiösa och att uppgörelsen måsta vara rättvis. Han fick applåder för Sveriges bidrag med 500 miljoner dollar till bl a anpassning.

Det senare träffade särskilt bra med tanke på att pengar till anpassning är den största nöten och misslyckandet i Poznan enligt u-länderna.

Yvo de Boer avrundade inledningen med att tydligt kräva att ledarna nu visar att man menar allvar med Bali Aktions Plan.

En klocka på scenen sköter nedräkningen till Köpenhamn. När invigningen startade hade vi 352 dagar, 22 timmar och 50 min kvar till en gemensam övrenskommelse. När jag går därifrån har vi 352 dagar, 21 timmar, 10 min och 12 sek kvar.

Inga kommentarer: