09 december 2008

Det är långt mellan världarna

Angela Merkel från Tyska republiken har idag udner stort uppbåd av demonstranter varit på besök i Warsawa. Syftet var att prata ihop sig med polske Tusk om positionen kring EU:s klimatpaket. Tyskarna har sagt att man inte bara vill ha undantag för tung industri, utan nu även för elsektorn (d v s för kolkraften). Risken är uppenbar att hon inte hade svårt att få med sig Tusk på den linjen. Förhoppningen står till att Sarkozy, som flög in för att påverka utgången i en mer klimatvänlig väg.

Allt fler i Poznan efterfrågar EU:s ledarskap. Någon måste ta ledningen här. Om toppmötet på torsdag, när EU-rådet ska behandla EU:s energi och klimatpaket, inte levererar – ja då är det kort och gott en misär för de internationella klimatförhandlingarna. Å andra sidan är det inte smart att driva igenom paketet om det blir allt för stora uppluckringar.

Vi befinner oss i kanten av polens koldistrikt. 95 % av polens energiförsörjning kommer från kol. I Tyskland planerar man 24 nya kolkraftverk.

På min kvällstur passerar jag ett gammalt kommunisttorg i Poznan där polackerna protester mot att myndigheterna vill bygga ut dagbrottet i Konin, en bit utanför stan. Det är ett öppet dagbrott med förfärliga miljökonsekvenser. Att döma av antalet polacker som är där, så är det inte självklart att polska regerings linje är folkets linje. Jag går hostande därifrån.

På ett hotell en liten bit härifrån håller Stockholm Environment Institute ett event. Budskapet är kristallklart. Klimatläget är mer allvarligt än vad FN utgår från. Genom utebliven handling provocerar vi fram ”the point of no return”

Jag är på väg till konsert med den brittiska symfoniorkestern.

Det är långt mellan världarna i denna lilla värld.

Mitt huvud är fullt och mitt sinne sorgset igen.

Inga kommentarer: