07 december 2008

I finanskrisens spår

De flesta som reste till Poznan åkte nog hit med farhågan att klimatet nu får vänta. Finanskris och lågkonjunktur ... "måndagar, mygg och mjäll"... ja ni vet. Nu är det annat som är viktigare.

Gläder mig därför att så få här pratar om sänkan. Den ende som gjort det i ett officiellt inlägg så här långt är USA, vad jag vet.

Otaliga ledare har sedan smällen tydligt deklarerar att klimatet inte väntar. Det kommer att bli ännu dyrare och ännu värre. Trots de enorma summor vi hör så kommer miljökriserna att kosta ännu mer.

Visst har det betydelse att det nu är miljöfolk som träffas. När regeringschefer och finansministrar träffas, ja då är det väl annat som står högre på dagordningen. Men jag har bestämt mig för att försöka se med positiva ögon på det som sker.

Det är söndag idag och det har varit ledig dag. Har just pratat med mina barn i telefon.
Då vill man att det ska gå bra.

Inga kommentarer: