06 december 2008

"Vi syr flaggor. Ni fixar klimatet."

Jag åkte vilse i Poznan i natt. Var så inne i diskussioner med indiska ungdomsdelegationen att jag klev på fel spårvagn utan att märka det. Att ta sig tillbaka var inte det lättaste. Polackerna har inte kommit på att man kan sätta upp kartor över linjerna och få pratar något annat än detta cznyt-sky-språk. Tror jag provade de flesta linjer. (Till saken hör att jag inte kom ihåg namnet på stället dit jag skulle, hade liksom bara memorerat en väg.)

Inget att sörja. Jag fick se mycket av staden och alla turer är gratis under konferensen. Tog ett tag innan jag fattade varför jag hostade hela tiden. Kolsmoggen ligger fet i vissa kvarter. Måste vara därför de röker så mycket. Spelar liksom ingen roll vad man drar i sig. Same shit.

Polen har liksom blivit symbol för allt grått i livet. Men i natt träffade jag allt annat än grå polacker och lärde mig mycket om landet på cznyt-sky-språket. En kille jobbade på ölfabrik och oroade sig för att exporten av öl nu går ner när de polska gästarbetarna beger sig hem efter avslutad säsong utomlands.

Roligast var annars tanten som kände sig lite underordnad alla fina besökare i staden. Hon blev mycket uppmuntrad av att höra att svenska flaggan numer sys i Polen. Det blev för dyrt i Sverige när de gamla sömmerskorna gått i pension. Glatt ropade hon flera gånger till de övriga passagerarna: "Vi syr flaggor. Ni fixar klimatet."

Sug på den rollfördelningen.

Inga kommentarer: