04 december 2008

Entré med soltaxi

Anlände till klimatkonferensen med perfekt tajming. Ordföranden för FN:s klimatkonvention Yvo de Boer kör med ett stort leende upp bredvid mig när jag promenerar in mot kongresshallen. Han sitter i passagerarsätet på en soldriven taxi som går i mål i Poznan. En kille från Schweiz har satt världsrekord genom att åka jorden runt med en farkost som drivs av enbart sol. Uppenbarligen är det helt möjligt.

Yvo de Boer kan kanske till det yttre framstå som lite stram och faktiskt lite ovan vid att stå i rampljuset, trots maximal träning under de senaste åren. Mitt möte med honom i Stockholm förra året säger mig dock att han egentligen är en både mjuk och känslosam människa. Jag hoppas för hans skull att ha ska få både flyt och sömn under konferensen. I Bali minns vi ju hur han i ett avgörande läge i slutförhandlingarna brast i gråt och lämnade mötet efter att orättvisst blivit beskylld för att medvetet dribbla bort Kinas medverkan.

Lyckades även passera säkerhetskontrollerna och är nu inne på konferensen. Shit, vad stort det är!

Inga kommentarer: